عنوان:توشههایی از نور(مجموعه موضوعات و محتواهای قرآن محور جهت عرضه در عرصه تبلیغ بین الملل)
پدیدآورنده : سید مهدی موسوی
یکی از مهمترین پارامترهای مطرح در موفقیت تبلیغ مخصوصا در عرصه تبلیغ بین الملل وجود منابعی است که مطالبی دقیق و مستند پیرامون موضوعات مشخص و مهم در اختیار مبلغ قرار دهد. آنچه تا کنون در اختیار مبلغین محترم قرار داشته و دارد عبارت از دو نوع بانک اطلاعاتی تبلیغی میباشند: 1. منابع سنتی (مانند کتب روایی، تفسیری، تاریخی و …) 2. منابع گزینشی.
با چشم پوشی از پرداختن به این مسأله وجود یا عدم وجود قدرت بهرمندی درست و قویم از منابع سنتی در بین تمام مُبلّغین، باید گفت امروزه کارآمد بودن منابع گزینشی ـ در صورت رعایت شرایط و ظوایط علمی خاص خود ـ در همه عرصههای ترویجی، امری ثابت شده است.
در کمال تأسف و تعجب باید گقت علی رغم فعال شدن نیمه موفق این نوع فعالیتها در عرصه تبلیغ داخلی و آماده سازی منابع گزینشی تبلیغی، نظیر نشریات راهیان نور، مبلغان، ره توشه تبلیغ و … برای مناسبتهای تبلیغی، چنین فعالیتی ـ کمّاً و کیفاً ـ در حوزه تبلیغ خارجی و در عرصه تبلیغ بین الملل صورت نپذیرفته است و آنچه در ایران و با نگاه داخلی تهیه گردیده است در اختیار مبلغین اعزامی به خارج از کشور قرار میگیرد. در این پروژه تحقیقی تلاش بر این است تا مقداری از این خلاء بسیار مهم، جبران گردد.
با توجه به عدم وجود طرحی جامع در این عرصه و باز شدن عرصهای جدید در پشتیبانی محتوایی قرآنی ـ تبلیغی با انجام این پروژه، میتوان اهداف و ضرورت انجام این پروژه را به صورت خلاصه چنین مطرح نمود:
- ایجاد مناسبت میان محتوای تبلیغی و عرصه ارائه محتوا؛ بدین معنا که با انجام چنین پروژهای میتوان امید داشت که مبلغ محترم با استفاده از منابع خروجی این پروژه تناسب بیشتر و کارآمدتری بین عناصر مکان، زمان و محتوای تبلیغی ایجاد کرده و حالِ او، حال آن مبلغی نباشد که مسائل مربوط به دماء ثلاثه را با احاطه کامل و گفتاری روان و فصیح در ماه محرم و در جمع کارکنان خارجی شرکت نفت مطرح نمود.
- ایجاد هماهنگی در تبلیغ و فراهم شدن امکانِ جریان سازی و مدیریت جریانهای فرهنگی متناسب با جغرافیای تبلیغی؛ به این معنا که با انجام چنین پروژهای میتوان امیدوار بود مبلغین محترم با ارائه مطالب هماهنگ و هدفمند توجه و تمرکز مخاطبان خود را به سوی اهدافی جلب کنند که در غالب محتواهای گزینش شده در اختیار آنان قرار گرفته است. در این صورت نه تنها پراکندگی مکانهای تبلیغی، تهدیدی در اثر بخشی تبلیغ نخواهد بود بلکه خود به فرصتی مهم برای جریانسازی فرهنگی بدل خواهد شد.
- ایجاد جریان تبلیغی قرآن محور و روایت مدار در عرصه بین الملل جهت شناساندن اسلام اصیل و ناب محمدی.
- ترویج معارف ناب قرآنی شیعی.
- پاسخ عملی به شبهه فقدان حضور جدی قرآن در عرصه معارف شیعی.